Gluteeniton leivonta

Gluteenittomat hiivataikinat ovat tavallista löysempiä ja käteen tarttuvia. Suosi siis taputeltavia ja levitettäviä rieskoja ja leipäsiä, uunipannupullia ja -sämpylöitä. Jauhota kädet hyvin gluteenittomalla jauhoseoksella. Hiivataikinoille riittää yksi kohotus. Leivitä vuoat gluteenittomalla jauhoseoksella, mantelijauheella tai kookoshiutaleilla.

Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos soveltuu myös laktoositonta ja/tai maidotonta ruokavaliota noudattavalle. Kun leivot laktoosittomia leivonnaisia, valitse lisäksi Sunnuntai laktoositon leivontamargariini.

Lisää makua

Makua gluteenittomaan leivontaan antavat raasteet, pähkinät, mantelit, rusinat sekä yrttimausteet. Ripottele leipien pinnalle juustoraastetta, unikon-, auringonkukan- tai seesaminsiemeniä. Pullan voi koristella esim. raesokerilla, mantelirouheella, kaneli-sokeriseoksella, värirakeilla tai säilykekirsikoilla.

Gluteenittomat leivonnaiset kuivuvat tavallista nopeammin. Pakasta ne kerta-annoksiksi heti jäähtymisen jälkeen, niin nautit aina tuoreen mausta.

Myös suurustamiseen

Perusohje 5 dl:lle nestettä on:

 

Gluteeniton
jauhoseos

Tumma Gluteeniton
jauhoseos

Kastikkeisiin

3 rkl

3 rkl

Pataruokiin

3 rkl

 

Maitokiisseleihin

5 rkl

 


Vispilöi jauhoseos kylmään nesteeseen. Kuumenna koko ajan sekoittaen. Anna kiehahtaa.